Teoskokonaisuus Marraskuu käsittelee kuoleman, hiljaisuuden ja tyhjyyden teemoja sekä valokuvan meditatiivisuutta. Teokset ovat saaneet vaikutteita zen-buddhalaisuudesta, perinteisistä japanilaisen kuvataiteen aiheista, ikebanasta sekä Itä-Aasialaisesta ajattelusta.
”Tapasin 2013 buddhalaisen miehen, zen-harjoittajan, joka sairastaa parantumatonta sairautta. Aloin kuvata häntä sekä tutustua zen-meditaatioon. Olemme keskustelleet tulevasta. Marraskuu käsitteleekin kuoleman varjoa zenin valossa. Kuolemaa aiheena, tai valokuvaan liittyvänä ominaisuutena, ei voi ohittaa tai käsitellä puhki. Se on ikuinen ja aina yhtä ajankohtainen. Hiljaisuus, tyhjyys ja pysähtyminen ovat osa samaa kokonaisuutta”, Leena Ylä-Lyly kertoo.
Leena Ylä-Lyly on helsinkiläinen valokuvataiteilija, joka viimeistelee taiteen maisteri -tutkintoaan. Marraskuu on hänen toinen yksityisnäyttelynsä.
Helmikuussa Nykyajan katutasoon tulee esille Martti Matilaisen muistikuvia lapsuuden ja nuoruuden Helsingistä. Nykyisin Virtasalmella asuva kuvataiteilija Matilainen on pitänyt ahkerasti viime vuosina yksityisnäyttelyitä eri puolilla Suomea. Hänen töitään on palkittu kotimaisissa ja kansainvälisissiä yhteisnäyttelyissä ja kilpailuissa. Kollaasitekniikalla toteutettu kuvasarja Mun Stadi oli Fotofinlandia-ehdokkaana vuonna 2016.
Alakerran galleriassa Santeri Sarkolan At the border of mind -näyttely koostuu teoksista, joissa taiteilija pyrkii kuvaamaan alitajuntaa ja intuitiota. Teossarjan taustalla on Sarkolaa pohdituttanut kysymys siitä, miltä ihmismieli näyttää. Tekijän tarkoitus on tuottaa katsojalle heijastuspintoja pinnan alla kupliville tunteille. Tampereella asuva ja työskentelevä Santeri Sarkola (s. 1989) on valmistunut Lahden Muotoiluinstituutista vuonna 2014. Sarkola on vuoden 2016 Oulunsalo Soi – Vuoden kuvataiteilija.
Nykyajan molemmissa kerroksissa esittäytyy valmistuvien kuvataiteilijoiden Miska Allosen, Peppi Reenkolan and Sanni Saaren tekemiä valokuva- ja videoteoksia. Tampereen ammattikorkeakoulusta keväällä 2017 kaikkien valmistuvien Kuvataiteilija (AMK) -opiskelijoiden lopputyönäyttely Happy Ending jakautuu useampaan tamperelaiseen galleriaan ja muodostaa viimeisen suomenkielisen kuvataiteen ohjelman näyttelykokonaisuuden. Tutkinto on muuttunut kansainväliseksi kuvataiteen tutkinnoksi; Bachelor of Culture and Arts.
Huhtikuussa Nykyajassa nähdään kahden eri näyttelyn voimin kokeilevaa valokuvamateriaalien käyttöä.
Katutasossa Laura Nissisen This One’s For You, Andy on ekologinen kannanotto ja kunnianosoitus Andy Warholille. Ajatus pissasta kehitteenä on saanut alkunsa tutkimuksesta, jonka mukaan virtsa on kilpailukykyinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto teollisille lannoitteille.
”Minua kiehtoi myös Andy Warholin teossarja Oxidation Paintings, jonka Warhol teki pyytämällä ystäviään pissaamaan kuparimaalilla päällystettyjen maalaustensa päälle. Warholin teosten kuviot syntyivät maalin
muuttaessa väriään niissä kohdissa, joissa se altistui pH-arvoltaan happamalle virtsalle. Periaate on sama kuin kuvissani, joissa kierrätettyjen mustavalkoisten valokuvafilmien ja -paperien kemikaalit reagoivat virtsan happoihin tuottaen erilaisia värejä virtsan laadusta ja kehitysajasta riippuen”, Laura Nissinen paljastaa.
Laura Nissinen (s. 1975) on helsinkiläinen valokuvaaja ja väitöskirjatutkija. Näyttely on osa Nissisen tekeillä olevaa “Abstraktio suomalaisessa valokuvataiteessa” -aiheista väitöskirjaa Aalto-yliopistolle.
Samaan aikaan Nykyajan alakerrassa Antti Immonen visualisoi häpeän kokemusta.
”Taiteessani en pyri näyttämään oikeaa tai väärää tapaa olla, vaan pikemminkin toteamaan ja pohtimaan asioita. Näissä teoksissa olen miettinyt, kuinka häpeä on esiintynyt eri sukupolvilla ja kuinka se siirtyy eteenpäin ja muuttaa muotoaan. Käytämme leimaavia stereotypioita ja sosiaalisia normeja, jotka määrittävät meitä ihmisinä ja aiheuttavat häpeää ja syyllisyyden tunteita. Haluamme piiloutua näiden asioiden taakse. Häpeämmekö itseämme ja historiaa sekä todellisuutta, joka ei ehkä olekaan aivan sellainen, mitä kuvittelemme”, Antti Immonen miettii.
Aidos – Häpeä -näyttelyn teokset ovat valokuvapohjaisia pigmenttitulosteita paperille, joita taiteilija on jatkokäsitellyt piirtämällä, maalaamalla ja rutistelemalla paperia. Lopuksi hän on vielä kuvannut syntyneen työn uudelleen ja viimeistellyt tulosteen piirtämällä sen pintaan.
Unski Antti Immonen (s.1981) on kuvataiteen maisteri Kuvataideakatemiasta (2015) ja kuvataiteilija Taidekoulu Maasta (2011).
Touko Hujanen saapuu Nykyaikaan kuvajournalistin asenteella: galleriasta tulee kuukaudeksi Hujasen työpaikka ja koti. Hän installoi tiloihin lehden toimituksen: Uuden Maan Sanomat onkin yhtä aikaa valokuvanäyttely, paikallislehti ja roadshow.
Toukokuun alussa tilassa on kolme Hujasen laajaa ”sanomalehtiteosta”. Näyttelyn ajan kävijät saavat osallistua Hujasen kanssa reportaasin tekoon, tarjota itseään jutun aiheeksi tai hypätä kyytiin, kun Uuden Maan Sanomien auto harhailee jutun tekoon. Näyttely kasvaa vanhetessaan, kun galleriatilaan valmistuu Hujasen metodilla kolmen valmiin kokonaisuuden lisäksi uusi kuvasarja ja pop up -sanomalehtiteos.
Touko Hujanen (s. 1986) on reportaasiin erikoistunut kuvajournalisti, joka on valmistunut maisteriksi v. 2012 Tampereen yliopistosta. Hänet on palkittu mm. Vuoden lehtikuvaajana (2011) ja Vuoden nuorena lehtikuvaajana (2009). Uuden Maan Sanomien lisäksi hänen pitkäkestoiset kuvareportaasinsa ovat käsitelleet muun muassa Kolumbian sisällissotaa, joulupukkia ja Nevadan autiomaata. Hujanen työskentelee mm. The New York Timesille ja Raymondille sekä vetää kuvajournalistien 11-kollektiivia ja suunnittelee julkaisuja.
Kaupin vastaanottokeskuksen asukkaat ovat keskiössä Marja-Liisa Torniaisen kuvausprojektissa, joka on alkanut syyskuussa 2016 ja jatkuu kevätkesään 2017. Näyttelyssä tullaan näkemään sekä Torniaisen ottamia muotokuvia asukkaista että rinnalla kulkemisen myötä syntyneitä yhteisteoksia.
Näyttelyn tausta-ajatuksena on John Donnen (1572-1631) teksti ”No Man Is an Island – Kukaan ei ole saari, täydellinen itsessään”.
Gallerian kumpaankin kerrokseen levittäytyvä valokuvanäyttely on osa Koneen säätiön tukemaa rohkeiden avausten projektia Tiede, taide ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus – Making Spaces of Justice across East-West Divide, jota hallinnoi ja koordinoi Tampereen Yliopisto ja jossa ovat mukana Turun, Helsingin ja Pietarin yliopistot sekä toimittajia ja taiteilijoita Venäjältä ja Suomesta.
Marja-Liisa Torniainen (s. 1953) on tamperelainen kuvataiteilija ja vapaa kirjoittaja.
Nykyajalla on näyttelytilaa kahdessa kerroksessa Tampereen keskustassa, osoitteessa Kauppakatu 14. Gallerioiden ohella Nykyajassa on kaikille avoin valokuvataiteen käsikirjasto ja kuukauden kuva -seinä. Nykyaika on avoin kohtaamispaikka kaikille valokuvataiteesta kiinnostuneille. Sisäänpääsy on maksuton.