Nykyajan studio 9.8.–7.9.2025
Kotelo (lat. Pupa) on täydellisen muodonmuutoksen kokevien hyönteisten (kuten perhosten, yöperhosten tai mehiläisten) elämänvaihe, joka sijoittuu toukka- ja aikuisvaiheen väliin. Siinä hyönteinen on sulkeutunut koteloon tai muuhun suojaavaan rakenteeseen ja käy läpi sisäisiä muutoksia – toisin sanoen muodonmuutoksen – siirtyäkseen uuteen vaiheeseen. Tämä projekti lähestyy valokuvaa ikään kuin se olisi kotelossa: siirtymävaiheessa, ajallisesti väliaikaisessa tilassa, muodonmuutoksessa.
Koska valokuvaus on perinteisesti ollut äärimmäisen kontrolloitu, pysyvä ja ihmiskeskeinen prosessi, se heijastaa valtarakenteita kuvantuotannossa. Tutkimalla eliöiden – kuten bakteerien, sienten ja kasvien – elinolosuhteita, pyrin aktiivisesti ottamaan ei-inhimillisiä toimijoita osaksi valokuvan tekemistä, kyseenalaistaen samalla sekä kuvan että oman roolini kuvan tekijänä. Prosessi toimii vertauskuvana sille, miten voisimme tarkastella ympäristöämme uudesta näkökulmasta – ihmiskeskeisyydestä kohti luontokeskeisyyttä.
Bakteerit ja sienet ”kutsutaan” asettumaan suurikokoisten filminegatiivien pinnalle, missä ne muokkaavat kuvaa jatkuvasti. Kuvissa esitetään Alankomaisia maisemia – ympäristöjä, joita ihmiset hallitsevat tarkasti. Kun filmin päälle kasvatetaan erilaisia bakteereja ja sieniä, kontrolli palautetaan orgaanisille prosesseille, ja kuvasta tulee paikka, jossa voi asua. Samanaikaisesti totuttua katsomisen tapaa haastetaan, kun sienet alkavat kasvaa valokuvauksen klassikkoteoksista muodostaen orgaanisia veistoksia, jotka ehdottavat uudenlaisia tapoja tietää ja ymmärtää.
Kaikki tämä sulautuu yhdeksi väliaikaiseksi ja muuntuvaksi olomuodoksi, joka ei koskaan näytä tai toimi samalla tavalla, ja jossa pysyvyys ja kontrolli joutuvat kyseenalaistetuksi.
Ieva Maslinskaitė (s. 1999 Liettua) on Amsterdamissa työskentelevä monialainen taiteilija, joka käyttää ilmaisussaan valokuvaa. Hänen taiteellinen tutkimuksensa keskittyy ympäristöön liittyvän kaksijakoisen ajattelun horjuttamiseen, muun muassa tekemällä yhteisluovia prosesseja muiden lajien sekä orgaanisten ja keinotekoisten ilmiöiden kanssa. Tämän tuloksena syntyy väliaikaisia ja muuntuvia kuvapohjaisia teoksia, esineitä, veistoksia tai installaatioita.
Maslinskaitė on osallistunut useisiin kansainvälisiin ryhmänäyttelyihin, muun muassa Riga Photography Biennial NEXT – 2023-tapahtumaan. Maslinskaitė on valmistunut valokuvauksen kandidaatiksi Haagin kuninkaallisesta taideakatemiasta.
ENG
Pupa, a stage of a metamorphic insect’s life (such as a butterfly, a moth, or a bee), occurs between the larva and the imago. It is when an insect is enclosed in a cocoon or a protective covering and undergoes internal changes – in other words, a transformation – to reach a new stage. This project aims to treat photography as if it were in a pupa: in a stage of transition, temporality, and transformation.
As photography is traditionally an extremely controlled, fixed, and human-oriented process, it reflects on hierarchy within image-making. By investigating conditions in which organisms such as bacteria, fungi, and plants live, I aim to actively involve the non-human other in the photographic process in order to question the image as well as my own control as an image maker. The process acts as a symbol for re-understanding our environment, from an anthropocentric to an ecocentric perspective.
Bacteria and fungi are invited to find home on large film negatives and continuously alter the image. The images portray landscapes of the Netherlands, environments that are thoroughly controlled by humans. By growing various bacteria and fungi on the film negatives, control is given back to organic processes, and the image is repurposed to become a place to live. At the same time, conventional knowledge of looking is challenged when fungi start growing out of seminal books about photography, creating organic sculptures that provide fruits for alternative ways of knowing.
It all comes together in one temporary, transformative matter that never looks or acts the same, where stillness and control are challenged.
Ieva Maslinskaitė (1999) is an interdisciplinary artist working with photography based in Amsterdam. Her research interest lies in destabilising binary thinking towards the environment through co-creating with other species, as well as organic and artificial processes, resulting in temporary and mutating image-based works, objects, sculptures or installations. Her practice is centred around dismantling the medium from an anthropocentric perspective and putting it back together through an ecocentric one, counteracting contemporary image culture’s aims of being fixed, reproducible, and permanent.
She has participated in a number of international group shows including the Riga Photography Biennial NEXT – 2023. Maslinskaitė holds a Bachelor of Photography from the Royal Academy of Art, The Hague.