26.4.–26.5.2025
Valo lankeaa eri tavalla iholle kuin kivelle. Silti kummatkin niistä kantavat muistoja. Keho muistaa maan tavoin – kerroksittain, tekstuureittain, hitaasti ajan kuluessa.
Armageddon on valokuvakirja, joka tutkii ihmiskehon ja luonnon välistä yhteyttä yhdistämällä ihmishahmon meitä ympäröiviin moninaisiin muotoihin. Kirjan kuvat on otettu Intiassa, Sri Lankassa ja Suomessa. Armageddon muistuttaa meitä siitä, että olemme jo sitä mitä tavoittelemme – pieniä osia suuressa kokonaisuudessa heijastaen meitä ympäröiviä tekstuureja ja muotoja. Näiden muotojen vangitseminen haastaa käsitystämme todellisuudesta ja määrittelee uudelleen sen, mitä miellämme ‘hetkinä.’
Alastomuuden kuvaaminen on paljastamista, mutta mitä sen kautta itseasiassa paljastuu? Sartre puhui termeistä oleva-itsessään ja oleva-itselleen, mutta nämä kuvat ehdottavat kolmatta olemisen tapaa: oleva-maailman-kanssa. Kehomme kantavat kokemaamme häpeää, loistoa ja kuolemanpelkoa. Voimmeko tässä teknologian jälkeisessä Eedenissä ilmaista sellaista tilaa, jossa kehoista tulee yhtä niiden sensuroimattoman elinympäristönsä kanssa? Miten tyytyväisiä olisimme kehoihimme, jos sivilisaatio päättyisi huomenna?
Armageddon kyseenalaistaa alastoman vartalon kuvaamisen perinteen ja ehdottaa radikaalia tasa-arvoa kaikkien olemassaolon muotojen välille. Ikä ei ole rappeutumista vaan kerrostumista; epätäydellisyys ei ole virhe vaan variaatio. Kehojen monimuotoisuus kertoo runsaudesta ei hierarkiasta, niihin, kuten kiviin, kirjoitetut merkit ovat yhtälailla luettavissa. Keho ei ole arvioitava objekti vaan todistettava ilmiö. Tämä auttaa meitä näkemään itsemme sellaisena kuin todella olemme. Emme luonnon hallitsijoina vaan luonnon prosesseina, sillä luonto hallitsee itseään kauttamme.
Ehkäpä näinä aikoina, kun kysymykset kehosta, identiteetistä ja ympäristöstä risteävät ennennäkemättömällä tavalla, suurin keinomme vastustaa sitä on yksinkertaisesti olla olemassa, kaunistelematta ja pelkäämättä, sopusoinnussa meidät muovanneen maailman kanssa.
Äänimaisema: For Armageddon, Tuomas Lammin 15-minuuttinen sävellys koostuu hitaasti etenevistä ääniaalloista, jotka herättävät kehollisen pysähtyneisyyden tilan horisontin pidättäessä henkeään. Teos liikkuu rauhallisesti pinnan alla, näkymättömissä, mutta tehden näkemisen mahdolliseksi.
Abhinav Kafare on Intiasta kotoisin oleva kuvataiteilija, joka asuu nykyään Suomessa. Hän työskentelee valokuvan, maalauksen, graafisen suunnittelun, kuvitusten ja muraalien parissa. Monialaisuus ja kiinnostus uusiin ilmaisumuotoihin ovat keskeisiä piirteitä hänen taiteellisessa työssään. Kafare tarkastelee teoksissaan ihmiskehoa ja sen suhdetta ympäröivään maailmaan. Hän lähestyy aiheitaan herkällä otteella ja yhdistää visuaaliseen ilmaisuunsa ajankohtaisia teemoja. Hänen valokuviaan on ollut esillä useissa näyttelyissä ympäri maailmaa.
Äänisuunnittelu: Tuomas Lammi
Näyttelyn avajaisperformanssi: Essi Mäkelä
//
Light falls differently on flesh than it does on stone. Yet both hold memories. The body remembers like the Earth remembers- in layers, in textures, in the slow accumulation of time.
Armageddon is a photobook that explores the connection between the human body and nature, merging the individual with the multitude of forms around us. The book has been shot over India, Sri Lanka and Finland. At its core, Armageddon reminds us that we already embody what we aspire to be – minuscule parts of a greater whole, mirroring the forms and textures that surround us. Capturing these forms challenges our constructs of reality and redefines what we perceive as ’moments.’
To photograph the nude is to reveal. But what exactly are these revelations? Sartre spoke of being-in-itself versus being-for-itself, but these images suggest a third way: being-with-world. Our body carries our shame, glory, and terror of mortality. In a post-technological Eden, can we express that state where bodies become one with their uncensored habitats? How comfortable might we be with our bodies if civilization were to end tomorrow?
Armageddon refuses traditional paradigms of nude art, suggesting a radical equivalence between all forms of natural existence. Age is not decay but accretion; imperfection is not flaw but variation. The diversity of bodies speaks of abundance, not hierarchy. It reads the signs written in body and stone alike. The body becomes not an object to be judged but a phenomenon to be witnessed. This helps us see ourselves as we truly are not masters of nature but processes of nature, mastering itself through us.
In the current times, when questions of body, identity and environment intersect with unprecedented urgency, perhaps our greatest act of resistance is simply to be, unadorned and unafraid, in harmony with the world that shaped us.
Soundscape: For Armageddon, Tuomas presents a 15-minute composition of slow, unfolding waves of sound—evoking a bodily stillness as the horizon holds its breath. The piece moves gently beneath the surface, not to be seen but to make seeing possible: a sound that enables a view.
Abhinav Kafare is an Indian visual artist whose creative journey has found a home in Finland. His artistic repertoire is as diverse as it is dynamic, encompassing photography, painting, graphic design, illustrations and murals. Driven by an insatiable curiosity and a passion for exploring new mediums, Abhinav’s work is a vibrant tapestry that weaves together contemporary issues with his profound love for art.
His sensitive characterization of the human body and its interactions with the world around it has earned him recognition. His photography has been featured in various exhibitions across the world.
Sound Design: Tuomas Lammi
Exhibition opening performance: Essi Mäkelä