23.11.–20.12.2024
Metsän määritelmä (2024) on kokeellinen lyhytdokumentti, joka etsii metsää aloittaen sen virallisesta määritelmästä. Lyhytelokuva sukeltaa ihmisen ja metsän yhteiseen elollisuuteen, ja herättää outoja kysymyksiä ilman lopullisia vastauksia: mitä me aistimme hämärässä metsässä tai millainen on metsä perheen jäsenenä? Miten ihmisen orgaaninen liikekieli voi kietoutua metsän olevaisuuteen? Entä onko metsän ei-inhimillistä luonnetta lopulta mitenkään mahdollista tavoittaa?
Metsän määritelmän kurittomat kertojaäänet ja aistillinen kuvamateriaali houkuttelevat katsojia ristiriitaisille ja aina päättyville poluille, joista ei lopulta muodostu yhtenäistä mielikuvaa, yhteistä ääntä tai etenkään yhtä metsää.
Metsän määritelmä ei ole tiede-elokuva, mutta sitä voi kutsua tieteestä inspiroituneeksi lyhytelokuvaksi. Erityisesti sen käsikirjoitukseen ovat vaikuttaneet humanistisen ympäristötutkimuksen ajatusvirtaukset, jotka pohtivat ihmiskeskeistä toimijuuden käsitettä. Metsän materiaalinen maailma on aktiivinen, täynnä päättymättömiä prosesseja ja sotkuisesti kietoutunut inhimilliseen todellisuuteen. Metsän määritelmä etsii vastausta kysymykseen siitä, miten tällaista metsää voisi esittää audiovisuaalisen kerronnan keinoin.
Teos perustuu Kristiina Koskisen (TaT, MMM) tutkimustyöhön Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa. Koskinen on perehtynyt väitöskirjassaan luonnon audiovisuaaliseen esittämiseen ja väitöksen jälkeisessä tutkimuksessaan erityisesti elokuvallisiin metsiin[1]. Metsät ovat yhä useammin taiteen kentällä läsnä, ja usein teoksissa korostuu vahva viesti metsien lisäsuojelun puolesta. Samaan aikaan kun on tärkeää tunnistaa metsien luontokatoon ja ilmastonmuutokseen kytkeytyvä ympäristökriisi, metsiä ja niiden ymmärtämistä olisi tärkeää pohtia myös ilman suoraa poliittista kannanottoa.
Metsän määritelmän dokumentaarisuus ei kytkeydy ajatukseen toden tallentamisesta, vaan lähtee liikkeelle todellisuuden fragmentaarisuudesta ja suhteellisuudesta. Meillä ei ole pääsyä sellaiseen elokuvalliseen metsään, joka väistäisi näkökulmasidonnaisuuden, esittämisen konventiot ja kaiken sen, mitä emme tunne tai ymmärrä. Todellisuus on tulemista ja alituista kehkeytymistä, sekä elokuvan tekemisen että jokaisen esityksen myötä.
Teoksen on rahoittanut Koneen Säätiö.
Elokuvan kesto
13min 37s
Työryhmä
Käsikirjoitus ja ohjaus: Kristiina Koskinen
Koreografi: Favela Vera Ortiz
Tanssija: Elina Valtonen
Kuvaaja: Heini Mäntylä
Äänisuunnittelu: Heta-Maria Pyhäjärvi
Leikkaaja: Elizabeth Aaltonen
Keskustelutilaisuus 23.11. klo 14. Tervetuloa!
//
Definition of Forest (2024)
Definition of Forest (2024) is an experimental short documentary that searches for the forest by beginning with its official definition. The film dives into the shared living of humans and forests, and suggests peculiar questions without easy answers: what do we sense in a dark, shadowy forest and what kind of family member can a forest be? How does the organic movement of a dancer construct the idea of a forest? And is there any way to reach the nonhuman nature of a forest?
The film’s unruly voiceovers and sensual visual material lead the viewer down conflicting paths, refusing to offer a singular, cohesive perspective or a definitive portrayal of the forest.
Definition of Forest is not a scientific film, but it could be called a short film inspired by research. The script has been influenced by environmental humanism and theories questioning the human-centered idea of agency. The forest as matter is active, and full of perpetual processes and messy entanglements with the human world. Definition of Forest embarks on a journey to explore how to present this kind of forest through audiovisual narration.
The work is rooted in the research of Kristiina Koskinen (DA, M.Sc.) at the University of Lapland, within the Faculty of Arts and Design. In her dissertation, Koskinen has studied the audiovisual representing of nature, and in her postdoctoral research, she focuses specifically on cinematic depictions of forests[1]. Forests are becoming increasingly present in the field of art, and many of these works carry a clear call for conservation. While not downplaying the environmental crisis related to biodiversity loss in forests and climate change, it is also important to reflect our understanding of forests without a straightforward stance.
The documentary in Definition of Forest is not about recording and representing the reality, but rather stems from the fragmentary and subjective nature of reality. We lack access to a worldview that transcends the limits of perspective, the conventions of representation, and the vastness of what we do not know or understand. Reality, both in the making of the film and in each viewing, is a continuous process of becoming and unfolding.
The film is funded by the Kone Foundation.
Duration:
13min 37s
Film crew:
Screenwriter, director: Kristiina Koskinen
Choreographer: Favela Vera Ortiz
Dancer: Elina Valtonen
Cinematographer: Heini Mäntylä
Sound designer: Heta-Maria Pyhäjärvi
Editor: Elizabeth Aaltonen