v

Laurene Bois-Mariage: ChangeEncounters

Laurene Bois-Mariage: Chance Encounters

Näyttely | Exhibition 4.7.-26.7.2020
Tervetuloa! | Welcome!

Chance Encounters on appropriaatioon perustuva, sekatekniikalla toteutettu installaatio, jossa hyödynnetään ja muokataan materiaaleja lukuisista eri lähteistä.

Teos viittaa ranskalaisen runoilijan Comptre de Lautréamontin säkeeseen ”Kaunis kuin ompelukoneen ja sateenvarjon satunnainen kohtaaminen ruumiinavauspöydällä” (Maldororin Laulut, 1869), josta tuli myöhemmin kuuluisa, kun surrealistit käyttivät sitä kuvaamaan käyttämiään automatismin ja vapaan assosiaation tekniikoita.

Samanlaisesta vapaudesta ammentava Chance Encounters -installaatio yhdistelee muokattuja varoituskylttien ja turvaohjeiden osia, Eadweard J. Muybridgen lentävää kakadua kuvaavien valokuvien inspiroimaan GIF-animaatioon, maalattuihin puunoksiin, pieniin eläimenmuotoisiin heijastimiin ja kokoamisohjevideosta lainattuun musiikkiin.

Chance Encounters sekoittaa utopiaa ja dystopiaa samanlaiseen hämmentävään tapaan kuin surrealismi absurdismia ja realismia, ja kuvastaa samalla sitä lisääntyvää epävarmuuden tunnetta, jota kiihtyvällä tahdilla muuttuva yhteiskunta ja sen kriisit alati ruokkivat.

Kun turvatoimien ja varoituskylttien lisääminen pikemminkin lisää ahdistusta kuin tuo turvallisuuden tunnetta. Kun Ranskassa Keltaisten liivien liike on tehnyt turvavarusteesta protestin symbolin. Kun linnun lento muistuttaa, että lajit saattavat olla matkalla kohti väistämätöntä sukupuuttoa.

Teoksen nimeen valittu sana chance kuvaa tilannetta hyvin: se tarkoittaa niin tilaisuutta, sattumaa kuin riskiä.

Chance Encounters is a mixed media installation of an appropriative nature, editing and gathering samples from various sources.

It alludes to a line from french poet Compte de Lautréamont: “Beautiful as the chance encounter of a sewing machine and an umbrella on a dissection table” (1869), later made famous by Surrealists as a manifesto of their techniques of automatism and free association.

This is with such a freedom that the installation commingles edited fragments of security signs and safety instructions, with an animated gif made after Eadweard J. Muybridge ́s photographs of a flying cockatoo, colored tree branches, small animal-shaped safety reflectors and a piece of music extracted from an assembly tutorial video.

In the way Surrealism deals with the sense of absurdity, Chance Encounters confusingly blends utopian and dystopian patterns in, as if to convey an increasing feel of uncertainty that our fast-changing society and its crises continuously nurture.

When the accumulation of security measures and signs better brings about anxiety than reassurance. When french Yellow Vests movement makes safety equipment become emblematic of popular protest. When the bird flight recalls that species may inevitably move toward their own disappearance.