v

Markku Hakala & Mari Käki: Hiidenkirnu

15.2.–17.3.2025

HIIDENKIRNU on taitelijapariskunnan Markku Hakala ja Mari Käki palkittuun elokuvaan perustuva liikkuvien valokuvien näyttely.

Elokuva tarkoittaa ”elävää kuvaa”. Tämä lähtökohta korostuu näyttelyssä, jossa taide-elokuvan yksittäiset kohtaukset on ripustettu galleriatilan seinille ja kehystetty taulujen tapaan. Maalaukselliset, staattiselta kameralta kuvatut videot tutkivat taidevalokuvan ja elokuvan välistä ilmaisullista tilaa, mutta paradoksaalisesti näiden liikkuvien kuvien jännitteisyys syntyy usein siitä kuinka itse liike odotuttaa itseään.

Kokonaisuuden yhdeksi keskeiseksi teemaksi nousee ulkopuolisuus. Hauraat hahmot vaeltavat eksyksissä yhteyttä etsien, mutta jäävät ulkopuolisiksi, niin suhteessaan toisiinsa, itseensä ja luontoon kuin murskaavaan virastobyrokratiaan. Hiidenkirnusta tulee symboli tälle kulttuuristen jäämassojen tuhansien vuosien aika uurtamalle kollektiiviselle vankilalle.

Hiidenkirnu on kiertänyt elokuvana laajasti kansainvälisiä festivaaleja. Se aloitti esikoisteosten kilpasarjasta Tallinnassa (PÖFF 2023), valittiin parhaaksi esikoiselokuvaksi Gironan elokuvajuhilla 2024 ja on kerännyt palkintoja mm. ohjauksesta, kuvauksesta ja elokuvailmaisun uudistamisesta. Valokuvakeskus Nykyajan näyttely on ensimmäinen kerta kun teoskokonaisuus on esillä galleriakontekstissa. Samalla se on kaksikon ensimmäinen yksityisnäyttely.

Ylöjärveläinen taitelijapariskunta Hakala ja Käki tulee niin taide- kuin elokuvakentän ulkopuolelta. Kirjallisuustiedettä ja naistutkimusta opiskellut Mari Käki, FM, s.1973, toimii myös työnohjaajana ja kouluttajana. Markku Hakala, FM, s.1975, on loikannut taiteilijaksi kasvuyrittäjyydestä ja tietojenkäsittelyopin tutkijan uralta. Hänelle taide ja filosofia edustavat henkilökohtaisesti ainoaa tapaa olla olemassa tässä ajassa.

Yhteisen hankkeen lähtökohtana oli unen lailla itse itsensä kirjoittanut käsikirjoitus, uskollisuus näin ilmestyneille kuville ja pysyttely poissa sen tieltä, mikä näiden kuvien kautta kulloinkin vaati päivänvaloa. Käytännön työprosessi muistutti enemmän lavastettua taidevalokuvaa tai digitaalista maalausta kuin elokuvatuotantoa. Jokaiseen kuvaan varattiin kuukauden esivalmisteluaika, jonka aikana tutkittiin, ja rakennettiin kuvauspaikkaa tai studiota, lavastusta, rekvisiittaa ja valaistusta. Varsinainen kuvaus esiintyjien kanssa vei yleensä päivän tai kaksi. Sen jälkeen kuvat kävivät läpi monipolvisen digitaalisen työstöprosessin. Kuviin on istutettu eri kohteista kuvattua valokuvaa ja videomateriaalia, siirtolohkare harjulle, neuvostohenkinen virastotalo, 3D-mallinnettuja lintuja, juna, varjoja, savuja, maalattuja ja poismaalattuja yksityiskohtia.

Omaehtoinen hanke vietiin läpi käsityönä, ilman ulkoista rahoitusta tai tuotantotiimiä. Kuuden vuoden aikana lähes kaikki jouduttiin opettelemaan alusta. Äänisuunnittelussa apuna olivat Ari Karema ja Jaakko Niemelä. Pukusuunnittelusta vastasi Paula-Leena Jokitie. Pääosissa nähdään Henri Malkki, Kirsi Paananen ja Atte Vuori. Jättiläistä esittää Suomen pisimmäksi mieheksi tituleerattu Sami Eerola.

Nykyajan näyttelyn yhteydessä järjestetään myös Hiidenkirnu-elokuvan erikoisnäytös Arthouse Cinema Niagarassa 20.2.2025 klo 17.00. Mari Käki on paikalla näytöksen jälkeen keskustelemassa yleisön kanssa.

//


Markku Hakala & Mari Käki: GIANT’S KETTLE
15.2.–17.3.2025

GIANT’S KETTLE is an exhibition of moving pictures based on the award-winning art film by Markku Hakala and Mari Käki.

Movie is short for ”moving picture”. This heritage is highlighted in the exhibition, where the individual scenes of the film are hung on the walls of the gallery space and framed as paintings. The moving pictures, shot from a static camera, explore the creative space between photography and cinema, and, paradoxically, build their tension on the prolonged absence of movement.

One of the central themes of the exhibition is that of the outsider. The fragile characters are searching for connection, in vain, but remain as outsiders, both in their relationships with each other, themselves, nature, or within the crushing Kafkaesque bureaucracy. In the process, giant’s kettle becomes a symbol of the collective prison carved in our cultural bedrock by thousands of years of cultural forces.

As a film Giant’s Kettle has been touring internationally since it’s premiere at Tallinn (PÖFF 2023). The film won the Best Debut Film Award at Girona, 2024, and has brought home numerous awards for directing and cinematography. At Photographic Centre Nykyaika the work is exhibited for the first time in the gallery context. It is also the duo’s first solo exhibition.

The Ylöjärvi-based artist couple Hakala and Käki come from outside the art and film scene. Mari Käki, M.A., b.1973, graduated from literature and women’s studies, and is working as a professional coach and educator. Markku Hakala, M.Sc., b.1975, has worked, prior to his career in art, as an entrepreneur and computer science researcher. For him, art and philosophy represent the only viable personal forms of existence in this day and age.

The starting point for their joint project was a script that came as a sequence of dream images, and loyalty to these images by the means of staying out of the way of whatever needed to surface. In practical terms the process was akin to fine arts or photography rather than filmmaking. It took a day or two to shoot a single scene, but that was typically preceded by a month of prep-work during which the location or studio, the set, props and lighting were explored and built. The images were then composed digitally with other 

photographs and video footage from various locations, such as a giant glacial rock, a Soviet-style office building, 3D-modelled birds, a train, shadows, smokes, and various inpainted and overpainted details.

The project was carried out without external funding or a production team. During the six years everything had to be learnt from scratch. Ari Karema and Jaakko Niemelä collaborated with the sound design. Paula-Leena Jokitie was responsible for the costume design. Henri Malkki, Kirsi Paananen and Atte Vuori were cast in the lead roles. The giant is played by Sami Eerola, the tallest man in Finland.

In connection with the exhibition, a special screening of the film will be held at Arthouse Cinema Niagara on February 20, 2025 at 5:00 p.m. Mari Käki will be present after the screening to talk with the audience.