31.5.–30.6.2025
The Impersonal on valokuva- ja mediataiteilija Spartak Khachanovin monivuotinen taideprojekti, joka käsittelee pakolaisuutta ja vastaanottokeskuksen todellisuutta. Teossarja pohjautuu taiteilijan omiin kokemuksiin turvapaikanhakijana Vantaalla sijaitsevassa vastaanottokeskuksessa, jossa hän asui kaksi vuotta saavuttuaan Suomeen poliittisena pakolaisena vuonna 2019.
Sota ja siirtolaisuus ovat olleet osa Spartak Khachanovin elämää lapsuudesta lähtien. Hän on syntynyt Azerbaidžanissa, josta hänen perheensä joutui pakenemaan Armeniaan ja myöhemmin Ukrainaan. Khachanov on joutunut jättämään kotinsa neljä kertaa elämänsä aikana. Viimeisin pako alkoi vuonna 2019, kun hänen teoksensa aiheuttivat voimakkaita reaktioita äärinationalistisissa piireissä, hänen henkeään uhattiin ja erityisesti oikeistoradikaali C14-ryhmä otti hänet kohteekseen.
Taiteilijan turvapaikkaprosessi käynnistyi ART organisaation avulla, joka mahdollisti hänen siirtymisensä Helsinkiin ja HIAPin residenssiin. Vuonna 2021 Khachanov haki Suomesta poliittista turvapaikkaa ja asui Vantaan vastaanottokeskuksessa kaksi vuotta odottaen pakolaisstatusta. Vastaanottokeskuksessa Khachanov alkoi systemaattisesti dokumentoida ympäristöään sekä sen vaikutusta ihmisiin.
Koneen säätiö sekä Suomen Kulttuurirahasto ovat tukeneet The Impersonal -projektia apurahalla.
The Impersonal -projektissa Khachanov tarkastelee vastaanottokeskusta sekä fyysisenä että henkisenä tilana. Hän dokumentoi kokemustaan valokuvin, videoin ja ääninauhoin – ja analysoi ympäristöä myös mainossuunnittelijan näkökulmasta. Näyttelyssä nähtävä valokuvainstallaatio koostuu 1400 kertakäyttölautasesta, joiden keskelle on kiinnitetty iPhonella otettuja kuvia keskuksen asukkaista, sisätiloista, ulkoympäristöstä ja arjen esineistä.
Projektin nimi viittaa kokemukseen näkymättömyydestä ja identiteetin hälvenemisestä: vastaanottokeskus näyttäytyy tilana, jossa aika pysähtyy, ja jossa asukkaat jäävät yhteiskunnan marginaaliin – kuin tyhjiöön menneisyyden ja tulevaisuuden väliin. Teos pyrkii tekemään näkyväksi pakolaisstatuksella elävien todellisuutta Suomessa ja avaamaan kysymyksiä siitä, keitä pakolaiset ovat, mistä he tulevat ja millaisista oloista.
”Vastaanottokeskus on kuin musta aukko maisemassa. Siellä aika menettää merkityksensä ja päivät toistuvat muuttumattomina. Sinut on viety pois kotimaastasi kuin roskat, eikä uusi yhteiskunta pidä kiirettä hyväksyä sinua – tai edes huomata olemassaoloasi. Pakolaiset jäävät jumiin menneisyyden ja tulevaisuuden väliin. He eivät voi palata entiseen mutta myös tulevaisuus on epävarma.”
Spartak Khachanov asuu Helsingissä. Hänen taiteellinen tuotantonsa käsittelee yhteiskunnallisia teemoja, kuten sodan vaikutuksia, poliittista epävakautta, nationalismin nousua ja siirtolaisuutta. Hän työskentelee veistoksen, installaation, maalauksen, valokuvan, videon, animaation ja äänen parissa. Hänen teoksiaan on ollut esillä lukuisissa näyttelyissä ja festivaaleilla muun muassa Helsingissä, Vantaalla, Berliinissä, Madridissa, New Yorkissa ja Sofiassa. Hänen taiteestaan ovat kirjoittaneet mm. The Guardian, The Washington Post, Helsingin Sanomat ja Hyperallergic.
ENG
The Impersonal is a long-term art project by photographic and media artist Spartak Khachanov. The work explores themes of migration and life in a refugee reception centre. The project is based on the artist’s own experiences as an asylum seeker living for two years in a refugee centre located in Vantaa, Finland, after arriving in the country as a political refugee in 2019.
War and forced migration have shaped Spartak Khachanov’s life from an early age. He was born in Azerbaijan, from where his family fled to Armenia and later to Ukraine. Over the course of his life, Khachanov has been forced to leave his home four times. His most recent flight began in 2019, when his art provoked strong reactions in far-right nationalists, he received death threats and became a target of the radical right-wing group C14.
Khachanov’s asylum process was initiated through the ART organization, which facilitated his move to Helsinki and a residency at HIAP (Helsinki International Artist Programme). In 2021, he applied for political asylum in Finland and spent two years at a refugee centre in Vantaa while awaiting refugee status. During this time, Khachanov began systematically documenting his surroundings and it’s impact on the people living there.
Kone Foundation and the Finnish Cultural Foundation have supported The Impersonal project with a grant.
In The Impersonal, Khachanov explores the refugee centre as a physical and psychological space. He documented his experience through photography, video, and sound recordings – while also analysing the space through the lens of an advertising designer. The exhibition includes a photographic installation consisting of 1,400 disposable paper plates, each with a photo taken on an iPhone mounted in the centre. The images depict fellow residents, interior spaces, outdoor environments, and everyday objects from the refugee centre.
The project’s title refers to the experience of invisibility and the erosion of identity: the refugee centre becomes a space where time stands still, and residents are pushed to the margins of society – trapped in a space between past and future. The work aims to shed light on the lived reality of those seeking refuge in Finland and raise questions about who refugees are, where they come from, and what kinds of situations they are fleeing.
“A refugee centre is like a black hole in the landscape. Time loses its meaning, and every day is the same. You were taken from your home country like garbage, and the new society is in no hurry to accept you – or even notice you. Refugees are left stuck between the past and the future. They cannot return, but their future is vague.”
Spartak Khachanov is an artist living in Helsinki whose work addresses political and societal issues such as war, instability, nationalism, and migration. He works with sculpture, installation, painting, photography, video, animation, and sound. His art has been shown in numerous exhibitions and festivals in Helsinki, Vantaa, Berlin, Madrid, New York, and Sofia, among others. His work has been featured in The Guardian, The Washington Post, Helsingin Sanomat, and Hyperallergic.