Nykyajan galleria 9.8.–7.9.2025
SOON TO BE GONE
Yhdysvaltojen suuren laman aikana 1930-luvulla, joukko valokuvaajia – kuten Walker Evans, Dorothea Lange ja Jack Delano – tallensivat väsymättä näkymiä, jotka olivat pian katoamassa unohduksiin. Ryhmää johti Roy Stryker, joka toimi Farm Security Administrationin (FSA) johtajana. Ihmisten jatkuva muuttoliike helpompien elinolosuhteiden perässä muutti Yhdysvaltojen väestökarttaa armottomasti: maatilat, kylät ja pikkukaupungit katosivat silmien edestä. Kaikki tämä tallennettiin valokuvin laajoihin arkistoihin – eikä valokuvaajien työ jäänyt turhaksi.
Samankaltainen kehityskulku on käynnissä myös nykyajan Liettuassa. Vaikka elinolosuhteita ja mittakaavaa ei ole syytä verrata, jokin saa meidät silti etsimään yhtäläisyyksiä. Vain muutamassa vuosikymmenessä jatkuva muuttoliike on pienentänyt Liettuan väkilukua lähes kuudenneksella. Talouden keskittyminen kaupunkeihin ja nuorten muuttaminen niihin sekä vapaa maastamuutto muihin EU-maihin muuttavat vääjäämättä maaseutua. Tämä nostaa mieleen kysymyksen: kuinka kauan talot ja kylät koristavat metsiämme ja laaksojamme? Kuinka kauan voimme löytää paikkoja, joissa eletään aivan toisenlaista aikaa ja läheisyyden kulttuuria? Kauanko vielä on olemassa paikkoja, joissa odottamaton vieras kohdataan sukulaisen lailla ja jokaista ohikulkijaa tervehditään sydämellisesti?
Aina kun ajattelen tätä, minua valokuvaajana ajaa vaisto, joka kehottaa kiirehtimään ja tekemään näistä symboleista ja paikoista jotain enemmän kuin pelkkiä tulevien isovanhempien muistoja. Vaikka valokuva ei voi herättää henkiin sitä, mikä on kadonnut, se voi silti palauttaa mieleen jotakin – ehkä hetken, joka auton ikkunasta vilahtaessaan sai meidät hetkeksi pysähtymään. Ehkä tämä muistomerkki Liettuan maaseudulle herättää katsojassa kaihoa ja koskettaa syvälle piilotettuja muistoja, jotka olemme huomaamattamme sulkeneet pois tottuneina hyväksymään sen, kuinka nopeasti jokin voi kadota.
SAKARTVELO DIARIES
Joskus matkatakseni ajassa suljen silmäni ja uneksin. Muutaman kerran olen ollut onnekas. Uneksimani tapaamiset ja keskustelut, nuo täydelliset ajattomat hetket, tallentuivat negatiiveilleni. Epäonnekseni heräsin. Muistot kuitenkin säilyvät, vaikka unessani kameralaukkuuni laittamani negatiiviit ovatkin kadonneet. Ne katoavat aamuauringon mukana.
Kerran olin onnekas ja palasin nämä unet laukussani. Niistä muodostuivat negatiivit loppumattomalle matkalleni läpi rakastamani Liettuan etsiessäni katoavia kyliämme. Lopulta niistä syntyi teokseni Liettuan kylistä – “Soon to be Gone”. Olen se mikä olen tuon työn ansiosta, ja olen valtavan onnellinen, että se on olemassa. Voisiko tuo tunne toistua? Voisiko tuo uni tapahtua uudelleen?
Yhtäkkiä lentokoneeni laskeutui Kutaisin lentokentälle Georgiassa, ja tuntui kuin olisin todella matkannut ajassa. Olin modernilla lentoasemalla, mutta sydämeni oli jo uponnut loputtomiin tarinoihin, jotka piileskelivät kaupungin kaduilla, kyläteillä, torimarkkinoilla ja niillä loputtomilla pelloilla, joita halkoivat Kaukasuksen ääriviivat. Tuntuu, etten koskaan voi unohtaa sitä punaista Žigulia, joka ylitti pölyisen tien Betlemin kylässä kasa persikoita katollaan. Yhtäkkiä tunsin olevani kuin Abbas Kiarostamin elokuvassa. Olen täällä jo kuudetta kertaa. Tunne on yhä sama.
Rakas Sakartvelo, teit unistani totta. Etkä vain unista – toit rakkauden sydämeeni.
Tadas Kazakevičius (s. 1984) on liettualainen dokumenttivalokuvaaja. Hänen valokuvauksensa keskiössä on humanistinen näkökulma – yksilöt ja heidän tarinansa ovat hänen työskentelynsä pääaihe.
Hänen sarjansa Soon to be Gone (2014–2018) ja Between Two Shores (2018–2019) ovat saaneet tunnustusta useissa arvostetuissa valokuvakilpailuissa, kuten World Press Photo ja LensCulture Exposure Awards. Hänen teoksiaan on ollut esillä useissa maissa ja hänen kuviaan on julkaistu useissa kansainvälisissä aikakauslehdissä.
ENG
SOON TO BE GONE
As far back as in the 1930s, during the times of the Great Depression in the
United States, a group of photographers such as Walker Evans, Dorothea Lange
and Jack Delano, led by Roy Stryker, Head of the Farm Security Administration
(FSA), kept restlessly recording views which were soon destined to fade into
obscurity. The continuous migration of people moving around in search of
easier conditions of life was relentlessly changing the demographical map of
the States: homesteads, villages, small towns were disappearing right before
the eyes. All this was photographed and put into extensive archives – the effort
of those photographers proved not to have been in vain.
A somehow different process is ongoing in the present-day Lithuania too.
Neither in the scope nor the conditions of life should those two situations be
compared, though something still prompts us to look for similarities.
Just within the last several decades, continuous migration has caused the
population of Lithuania to shrink by almost one sixth. Towns that have usurped
the whole economics and are sucking out young people to the cities as well as
free migration to the other EU countries, all this is inexorably changing our
countryside. Just one question inevitably arises: for how long will our forests
and valleys be adorned by views of homesteads and villages – places where a
totally different understanding of time and closeness still exists? For how long
will there still be found places where an unexpected visitor is met like a close
relative and every passer-by is greeted with a heartfelt ‘hello’?
Every time a thought like that crosses my mind, I, as a photographer, am driven
by an instinct to hurry and turn those symbols and places into something more
than just memories in the stories of future grandparents. Though a recorded
image is incapable of reviving what has been lost, it still lets us remember
something that perhaps once, while speeding by, momentarily caught our eye
at the roadside. Maybe this monument to the Lithuanian countryside will evoke
some sentimentality from the viewer and touch those deeply hidden corners in
the memory which we, seemingly inadvertently, have closed up, being used to
accept what can be gone very quickly.
SAKARTVELO DIARIES
Sometimes to travel in time I close my eyes and dream a dream. Few times I
was lucky. Dreams of meetings and talks, that perfect timeless moment was
caught in my negatives. Unluckily, I wake up. Memories are still there, though
negative films I put so safely in my camera bag in dream are not there anymore.
It vanishes with the morning sun.
Once in my life I was lucky to come back with these dreams in my bag. It
became negatives in my endless trip through my beloved Lithuania looking for
dissapearance of our villages. In the end it became my opus for Lithuanian
villages – “Soon to be Gone”. I am what I am because of this work and how
happy I am to have it. Could that feeling repeat? Could this dream happen
again?
Suddenly my plane landed in Kutaisi airport and time machine clicked in real. I
was in modern airport but my heart already was in endless stories hiding in city
streets, village roads, town markets and endless fields marked with caucasus
lines. Seems I could never forget that red Zhiguli crossing the dirt road in
Betlemi village with pile of peaches on its roof. Suddenly I felt like in Abbas
Kiarostami movie plot. I am here for the 6th time. The feeling is still the same.
My dear Sakartvelo, you made my dreams real. And not just dreams. You
brought love to my heart.
Tadas Kazakevičius (1984) is Lithuanian born documentary and editorial photographer residing in Vilnius, Lithuania. As an author he is mainly focused and interested in it’s humanistic direction – individuals and their stories as the principal subject of his photography.
His series ‘Soon to be Gone‘ (2014-2018) and ‘Between Two Shores’ (2018-2019) became recognised in numerous awards like World Press Photo, Leica Oskar Barnack, LensCulture Exposure awards. His work was featured in the British Journal of Photography and was exhibited in Jimei x Arles (China), Xposure (UAE), Les Photaumnales (FR), Nuit de la Photo (CH) photography festivals.
His work was exhibited in many locations including Germany, France, China, United States, United Kingdom, Poland, Slovakia, Switzerland, Luxembourg, Spain, South Korea, Taiwan etc. His work was published in such international magazines as TIME, The Guardian, Financial Times, The New Yorker, The Sunday Times, Monocle, Le Monde, Liberation.