v

Bénédicte Vanderreydt

Bénédicte Vanderreydt: MATER CEMPER (CERTA) EST

Mater Semper (Certa) Est on Bénédicte Vanderreydtin valokuvaa ja videota yhdistelevä installaatio. Teemallisesti se linkittyy hänen kahteen edelliseen teossarjaansa I Never Told Anyone and Les Ulysses, joissa hän tutki naisen identiteetin rakentumisen eri tasoja murrosiästä aikuisuuteen.

Mater Semper (Certa) Est on roomalaisen lainsäädännön kiistaton periaate: äidin henkilöllisyys on aina varma, toisin kuin isän. Sen jälkeen, kun ensimmäinen koeputkihedelmöitetty lapsi syntyi vuonna 1978 ei Mater semper certa -periaatetta ole enää sovellettu.

Viimeisen 50 vuoden ajan tiede on levittäytynyt yhä laajemmin lisääntymisen alueelle. Lääketieteellisesti avustetun hedelmöityksen kautta syntyy vuosittain 5,4 miljoonaa lasta ympäri maailmaa. Vanderreydtia kiinnostaa se, miten tämän raskaan hoidon kautta tiede muuttuu myytiksi, ja miten tieteen pyrkimys kaikkivoipuuteen on vaikuttanut naisten kehoihin ja mieliin. Hän pohtii tahdon ihannointia kehon ja sen elämänkokemuksen kustannuksella.

Entä kuu? Entä kiertomme ja feminiininen alitajuntamme? Vanderreydtin tarkoituksena ei ole asettaa vastakkain tieteen ja naiseuden myyttejä, vaan nostaa esiin eettisiä kysymyksiä inhimillisestä vastuusta ja siitä miten tieteelliset käytännöt toimivat ja hallitsevat lisääntymistä ja kohtua. Hän tutkii käytäntöjen rakentumista ja kieltä ja pyrkii osoittamaan, miten naiset menettävät yhteytensä luontoon. Elokuvassaan Bénédicte pohtii myös naisen kehoa: mitä se sisältää ja miten se hyödyntää sattumaa, yliluonnollisuutta ja magiaa.

Mater Semper (Certa) Est on Bénédicte Vanderreydtin Backlight’17 palkintonäyttely.