v

Maria Kojonen: Ooze

11.2.-13.3.

Ooze

Ooze ( /uːz/)  tarkoittaa tihkumista, nestemäisen aineen vähittäistä läpäisemistä ja huokumista. Näyttely tarkastelee veden materiaalisuutta sekä heijastelee tunteiden ja veden suhdetta ympäristöhuolen aikakaudella. Performatiivisista valokuvista ja piirroksista koostuvassa teoskokonaisuudessa risteää tutkiva ja ihmettelevä ote veden olemusta ja sen kaikkialle ulottuvaa kiertokulkua kohtaan.

Veden muuntuvan materiaalisuuden lisäksi olen kiinnostunut veteen liittyvistä tunteista, oli ne sitten ympäristöön liittyviä huolen ja huolenpidon tunteita, kehollisia muistikuvia tai veteen heijastettuja unelmia tai pelkoja. Veden materiaalisuutta ovat tihkusateinen iltakävely ja hikeä erittävä iho, mutta myös mikromuovi meressä tai fosforista rehevöitynyt järvi.

Valokuvateoksissa vesi liuottaa kuvista valokuvamustetta ikään kuin valokuvan muodostavan musteen ja paperin takaa paljastuisi jotain muuta kuin kuvapinnan esittämä näkymä. Vesi aiheuttaa kuviin häiriöitä ja muunnoksia, poistaa kuvasta ensimmäisenä magentan ja jättää jäljelle luonnottoman kauniin sinisen. Sarjallisissa piirrosteoksissa hahmottelen musteella luonnospaperille vesien muuttuvia ääriviivoja.

Kontrolloidun ja hallitsemattoman välillä huojuvat teokset pohjautuvat rajattuun ja rajalliseen visuaaliseen esittämiseen ja sen tuottamaan katkokseen ympäröivän kokemisessa. Samanaikaisesti ne pyrkivät ilmentämään kokemuksia näkemisen ja visuaalisen luokittelun ulkopuolelta.

Maria Kojonen (s.1989) on monilla tekniikoilla työskentelevä kuvataiteilija, joka tarkastelee töissään usein ihmisen suhdetta ympäröivään havainnon sekä erilaisten narratiivien ja kielellisten merkityssuhteiden kautta. Kojosen työskentelystä on löydettävissä käsitetaiteen perinteeseen liittyviä piirteitä. Käsitetaiteeseen usein liitetyn kurinalaisuuden ja etäisyyden rinnalle hän pyrkii tuomaan keveyttä ja emotionaalista kosketuspintaa. Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2019 kuvataiteen maisteriksi valmistunut Kojonen opiskelee tällä hetkellä maisema-arkkitehtuuria Aalto-yliopistossa. Hänen teoksiaan on nähty aiemmin yksityisnäyttelyissä Suomessa sekä ryhmänäyttelyissä myös Saksassa, Islannissa ja Ruotsissa.

Työskentelyä ja näyttelyn valmistumista ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Suomen Taideyhdistys.

Voit lukea näyttelyn teemoihin liittyvän Kojosen kirjoittaman esseen “Vetinen mieli vetisessä mljöössä” osoitteessa https://uumen.art/2022/04/19/vetinen-mieli-vetisessa-miljoossa/.

//////

Ooze ( /uːz/) : dripping and seeping, the slow infiltration of a liquid matter. The exhibition observes the materiality of water and reflects the relationship of emotions and water in the age of environmental worry. The body of work, consisting of performative photographs and drawings, is based on inspection and wonder at the substance of water and its circulation.

In addition to the transforming materiality of water I am interested in emotions related to water — whether these emotions are bodily memories, worry or care towards the environment or fears and hopes projected onto water. An evening walk in drizzling rain and skin excreting sweat are both materiality of water as well as microplastics in an ocean or a lake eutrophicated by phosphorus.

In the photographic works water dissolves photo ink from the surface of the picture as if something other than the view represented by the picture would be revealed behind the ink and paper. Water causes disruption and mutation, first it removes the magenta from the picture and leaves it with an unnaturally beautiful blue. In the serial drawings I sketch the changing outlines of different waters.

The body of work hovers between control and occurrence, based on limited visual representation and the disconnection it creates in experiencing the surroundings. At the same time the body of work pursues expressing knowledge outside seeing and visual categorization.

Maria Kojonen (b. 1989) is a multidisciplinary visual artist whose work often observes human’s relationship to the surrounding via perception, narratives and linguistic meanings and connections. Her artwork carries the tradition of conceptual art, which is often associated with emphasis on rationality and distance. In her work she wants to add affects and a sense of lightness to this tradition. Kojonen completed her master’s degree in 2019 at The Academy of Fine Arts and is currently studying landscape architecture at Aalto University. Previously her works have been exhibited in solo shows in Finland and in group shows in Germany, Iceland and Sweden as well.

Arts Promotion Centre and The Finnish Art Society have supported the artist’s work and the exhibition.