2.3. – 25.3.2019
Avajaiset 1.3. klo 17 – 19
Taiteilijatapaaminen ja syanotypiatyöpaja 16.3. 12.30
Natalia Kopkinan ja Taru Samolan yhteisnäyttely Kaikki jää ihmiselle käsittelee ihmisyyttä lapsuuden maisemien kautta – menneiden ja nykyisten. Vuonna 1961 kirjoittamassaan omaelämänkerrassa Carl Jung ehdottaa: ”Sekä meidän sielumme, että ruumiimme koostuvat aineksista, jotka kaikki ovat olleet olemassa jo meidän esivanhempiemme pitkässä ketjussa. Se mikä yksilön sielussa on uutta, on tulosta ikivanhojen ainesten loputtoman erilaisista yhdistelmistä”. Taiteilijoita yhdistää myös hidas ja maanläheinen työskentely sekä kuvien vedostus analogisesti pimiössä. Näyttely koostuu Kopkinan teoksista sarjasta Motherland ja Samolan teoksista sarjoista Sateen jälkeen ja Sininen uni.
Venäläissyntyisen Natalia Kopkinan valokuvasarja Motherland (Äidinmaa) sai alkunsa vuonna 2006, kun hänen Pietarissa sijainnut lapsuudenkotinsa myytiin sen jäätyä tyhjäksi. Kopkina kävi vuosien 2006–2015 aikana useammalla kuvausmatkalla Venäjällä ja Virossa ja vieraili lapsuudestaan tuttujen paikkojen lisäksi myös vanhempiensa ja isovanhempiensa kotikylissä. Häntä kiinnosti melankolia ja venäläinen sielu – tunne tai identiteetti, joka hänellä on edelleen, vaikka hän on kauan sitten muuttanut Venäjältä pois. Kopkina syntyi Leningradissa vuonna 1984, mutta inkeriläisten paluumuuton alkaessa vuonna 1991 hän muutti vanhempiensa kanssa Suomeen.
Taru Samolan teokset sarjoista Sateen jälkeen ja Sininen uni käsittelevät lapsuutta sekä vanhemmuuteen kasvamista. Teoksissa on tunnistettavissa vastakohtia kuten läsnäolo – poissaolo, onni – melankolia, tuleva – mennyt, yksinäisyys – yhteys, totuus – fantasia. Ne kuvastavat vanhemmuuden ja lapsuuden ristiriitaisuutta, jossa muistot ja unelmat, onni ja epätoivo, kauneus ja rujous kulkevat rinnakkain. Sininen uni -sarjan syanotypiamenetelmin vedostetut kuvat on valotettu vanhoille pellavaliinoille.
Natalia Kopkina (s.1984) on Helsingissä asuva ja työskentelevä valokuvataiteilija, joka on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston valokuvataiteen osastolta vuonna 2015. Hän on opiskellut valokuvausta myös School of Visual Artsissa New Yorkissa sekä teoreettista filosofiaa Helsingin yliopistossa. Kopkinan teoksia on ollut esillä yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa vuodesta 2009 alkaen. Ison negatiivikoon kameralla kuvaaminen ja perinteisen filmin käyttö on oleellinen osa Kopkinan työskentelyä. Oman taiteellisen työskentelynsä ohella Kopkina toimii Suomen pimiötaiteilijat ry:n toiminnanjohtajana. Taru Samola (s.1984 Helsingissä) on Fiskarsissa asuva valokuvataiteilija, joka käyttää analogisia ja vaihtoehtoisia vedostusmenetelmiä. Luonto, ihmisyys ja pysähtyneisyys ovat pysyviä elementtejä hänen teoksissaan. Samola on ollut Fotocentrum Raseborgin hallituksen jäsenenä ja pimiövastaavana vuodesta 2014 järjestäen kattavasti erilaisia pimiötyöskentelyyn liittyviä työpajoja. Samolan teoksia on ollut esillä Suomessa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä vuodesta 2014. Opistotasoisen valokuvataidekoulutuksen lisäksi hänellä on sosiaalialan koulutus, joka näkyy hänen aiempien töiden yhteiskunnallisissa teemoissa.
Taru Samola (s.1984 Helsingissä) on Fiskarsissa asuva valokuvataiteilija, joka käyttää analogisia ja vaihtoehtoisia vedostusmenetelmiä. Luonto, ihmisyys ja pysähtyneisyys ovat pysyviä elementtejä hänen teoksissaan. Samola on ollut Fotocentrum Raseborgin hallituksen jäsenenä ja pimiövastaavana vuodesta 2014 järjestäen kattavasti erilaisia pimiötyöskentelyyn liittyviä työpajoja. Samolan teoksia on ollut esillä Suomessa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä vuodesta 2014. Opistotasoisen valokuvataidekoulutuksen lisäksi hänellä on sosiaalialan koulutus, joka näkyy hänen aiempien töiden yhteiskunnallisissa teemoissa.