v

Takeshi Moro: All is well

10.7.-2.8.2021

Japanilais-amerikkalainen valokuvataiteilija Takeshi Moro haastatteli ja kuvansi All is Well -näyttelyä varten Yhdysvaltain Kaliforniassa sijaitsevan Tule Lake War Relocation Centerin entisiä japanilais-amerikkalaisia vankeja ja heidän läheisiään. Toisen maailmansodan aikaan, vuosina 1942–1946, Yhdysvalloissa oli eristysleirejä, joissa pidettiin vangittuna noin 120 000:ta amerikanjapanilaista.

Tule Lake War Relocation Centerin entisen vangin tytär Shirley Kuramoto esitteli Takeshi Morolle yli 50 käsintehtyä Utai-kirjaa, jotka muodostuivat perinteisen japanilaisen Nō-musiikkiteatterin sanoituksista. Käsintehdyistä kirjoista vaikuttuneena Moro vieraili yhdessä vaimonsa ja kahden pienen tyttärensä kanssa Tule Lake War Relocation Centerissä.

The Gleaner -teoksessa Moron tytär poimii pieniä hylsyjä maasta kuluttaakseen aikaa. Moro oli kuvaamassa seesteistä auringonlaskua, kun hänen vanhempi tyttärensä astui vahingossa kuvaan. Vaikka videon pysäyttäminen houkuttelikin, huomasi hän hetkessä aavemaista yhtenevyyttä entisten vankien tarinoihin, joissa he keräilivät hylsyjä ajankulukseen. 

Takeshi Moro on dokumentoinut myös vuosina 2012- 2013 Mänttään Ruovedeltä muuttaneen turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen elämää ja hän on työskennellyt yhdessä Suomen Punaisen Ristin kanssa.

BIO 

Takeshi Moro syntyi Fukayassa, Japanissa ja vietti suurimman osan lapsuudestaan Isossa-Britanniassa. Moro opiskeli Brown University:ssä pääaineinaan taloustiede ja kuvataiteet sekä suoritti samaan aikaan myös valokuvauksen kursseja Rhode Island School of Design:ssa. Hän työskenteli finanssialalla ennen Master of Fine Arts -tutkinnon suorittamista School of Art Institute of Chicago:ssa. 

Moro hyödyntää työskentelyssään pääasiassa linssipohjaisia medioita. Viimeisen vuosikymmenen aikana hän on keskittynyt työskentelemään yhteisöjen kanssa, yhteistyöhön perustuvaa taidetta tehden. Hän on tällä hetkellä taiteen ja taidehistorian apulaisprofessorina Santa Clara University:ssä. Hän on voittoa tavoittelemattoman taidetila tmoro projects:n perustaja ja johtaja. Moro on osallistunut residensseihin Suomessa, Saksassa, Islannissa, Japanissa ja Etelä-Koreassa. Hänen töitään on ollut esillä kansainvälisesti, mukaan lukien yksityisnäyttelyissä Museum of Contemporary Art in Chicago:ssa ja Serlachius-museossa Suomessa.

Taiteilijatapaaminen verkossa ke 28.7. klo 17:00. Tapahtumaan voi liittyä Zoom-linkistä. Salasana on 339275. Tervetuloa!

https://scu.zoom.us/j/93414407344?pwd=Y1JkTDFLdlBvVjlqUUw5a3drcktaUT09

IN ENGLISH

Takeshi Moro has been interviewing community members in San Jose, California, who were incarcerated in Japanese-American camps during WWII. Shirley Kuramoto—who was confined at Tule Lake–shared over fifty handcrafted Utai books (the vocal element of Noh, a classical Japanese dance theatre) with Moro. They were created by her father during his time at Tule Lake War Relocation Center. Struck by the weight of the books, Moro visited Tule Lake War Relocation Center and Manzanar War Relocation Center, where Japanese-Americans were held during the war, in the company of his wife and two young daughters. 
 
The Gleaner features Moro’s daughter picking up small shells from the former Camp site in Tule Lake. Moro was attempting to capture the serene sunset over Castle Rock, when his older daughter inadvertently entered the frame. Though tempted to stop the video, he found an eerie resemblance to the former incarcerees’ stories of picking up shells to pass the time.  
 
ALL IS WELL. features a telegram sent by Shirley Kuramoto’s father to Japan during their incarceration. It is placed over pages of scanned Utai books that her father had transcribed during their time in Tule Lake.  
 
Juxtaposed with these images are scenes from vastaanottokeskus in Mänttä, where Moro has also been interviewing community members associated with the welcome center. Moro worked with the Finnish Red Cross to document the lives of asylum seekers. The project chronicled the asylum seekers’ original and subsequent living quarters, and focused on Afghan immigrants. Qalandar, an Afghan immigrant, and Moro met in 2012 and have kept in touch ever since.

BIO
Takeshi Moro was born in Fukaya, Japan and spent most of his childhood in the UK. Moro attended Brown University, where he double majored in Economics and Visual Arts, while also taking photography courses at the Rhode Island School of Design. He worked in the fields of corporate finance before receiving his M.F.A. from the School of the Art Institute of Chicago. Moro’s work primarily utilizes lens-based media, such as photography and video. For the past decade, he has focused on working with communities and the collaborative process of art making. He is currently Associate Professor of Art and Art History at Santa Clara University. He is the founder and director of tmoro projects, a 501(c)(3) non-profit community art space in the Bay Area. He has participated in fellowships and residencies in Finland, Germany, Iceland, Japan, and South Korea. Moro’s work has been exhibited internationally, including solo exhibitions at the Museum of Contemporary Art in Chicago and Serlachius Museot, Finland.  

Online artist talk on Wednesday 28th of July at 5 pm. You can join the event through the Zoom-link below. Password is 339275. Welcome!

https://scu.zoom.us/j/93414407344?pwd=Y1JkTDFLdlBvVjlqUUw5a3drcktaUT09